Skip to main content
Maximaal aantal deelnemers: 50
Nog beschikbare plaatsen: 5

Dinsdag 23 mei bezoek aan ALSTOM in Ridderkerk (spoorwegprodukten), daarna de vaartocht met de Pieter Boele naar de Veiligheidsregio in Rotterdam (VRR).

Van 23 Mei 2023 11:30 tot 23 Mei 2023 18:30 uur.

Er zijn nog plaatsen beschikbaar

Dinsdag 23 mei bezoek aan ALSTOM in Ridderkerk (spoorwegprodukten), daarna de vaartocht met de Pieter Boele naar de Veiligheidsregio in Rotterdam (VRR).

 rotterdam 250boele1 250dudok2 Aangepast

 

Rayon West van VO-ING nodigt u graag uit voor een bezoek op 23 mei aan Ridderkerk en Rotterdam. Het is een bijzonder interessant programma geworden dat u zeker zal boeien.
Voor deze dag kunnen zich maximaal 50 leden inschrijven.

Wij brengen die dag een bezoek aan ALSTOM in Ridderkerk. Alstom is een toonaangevende leverancier van duurzame oplossingen voor de spoorwegsector (rollend materiaal, signalling en aanverwante diensten) in Nederland. Er zijn momenteel ongeveer 370 medewerkers werkzaam op 11 locaties in het land. De locaties bestaan uit signalling project kantoren in Utrecht, Duivendrecht en Amsterdam en 8 service locaties en werkplaatsen in Ridderkerk, Rotterdam en Nieuwegein.

De geschiedenis van Alstom in Nederland gaat meer dan 40 jaar terug en omvat onder meer de levering van 28 metro’s M5/M6 in Amsterdam voor GVB, 113 Citadis – trams en 88 Flexity SG – metrostellen in Rotterdam voor RET en 72 Regio – Citadis tramtreinen in Den Haag voor HTM Randstad Rail. De services – afdeling is erin geslaagd het tractiesysteem van het VIRM – materiaal van NS te moderniseren en om 131 Sprinters Light Trains te voorzien van toiletten en deze beter toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking of verminderde mobiliteit.

Het programma bij Alstom ziet er als volgt uit:
09.30 uur verzamelen bij de Fast Ferry langs de Ringdijk in Ridderkerk.
OP TOMTOM INVOEREN DE SCHANS 2 IN RIDDERKERK
Hier is een parkeerplaats en kan de auto geparkeerd worden. Vanaf deze Fast Ferry vertrekt de Pieter Boele naar Rotterdam. Overal in Ridderkerk staat op de ANWB Borden Fast Ferry aangegeven.

Vroeger kon je langs de rivier naar Alstom lopen (200 meter) maar vanwege een recent bouwproject moeten we omlopen en is de afstand 600 meter.
Hiervoor is een busje beschikbaar dat u in een paar minuten naar het kantoor van Alstom brengt.
Om 10.00 uur zal iedereen aanwezig zijn en worden we ontvangen met een kopje koffie/thee en een lekkernij uit Ridderkerk.

Het verdere programma bij Alstom ziet er als volgt uit:
10.15 – 10.45 uur Lezing over ALSTOM;
10.45 – 11.00 uur Stellen van vragen aan de inleider;
11.00 – 11.45 uur Rondleiding door het bedrijf in een tweetal groepen;
11.45 – 12.00 uur Vertrek naar de Fast Ferry voor inschepen op de Pieter Boele.

Vertrek 12.00 uur met de Pieter Boele naar het Koninginnehoofd in Rotterdam.
Tijdens de vaartocht naar Rotterdam gebruiken we aan boord van de Pieter Boele de lunch.

De Pieter Boele.
De 31 meter lange sleepboot werd in 1893 gebouwd door de scheepswerf De Weduwe Boele te Slikkerveer. De toen nog met kolengestookte ketel en machine werden geleverd door de fa. Burgerhout te Dordrecht. De ranke sleper was ontworpen voor het trekken van sleepaken op de Boven – Rijn. Destijds waren de binnenvaartschepen, doorgaans voormalige zeilschepen, niet voorzien van een eigen aandrijving.
Om de reis spoedig te laten verlopen werden slepers door meerdere sleepaken ingehuurd. Zo werd een konvooi gevormd en dit leverde tevens een besparing in de sleepkosten op.

DIRECTIESCHIP
In 1970 kwam de stoomsleper weer in bezit van Scheepswerf Boele en onderging een grondige revisie waarbij plaatsing van een nieuwe ketel nodig bleek. In 1972 werd de naam Speculant gewijzigd in Pieter Boele. Nadat de boot enige jaren dienst had gedaan als directievaartuig kwam in 1987 hieraan een einde als gevolg van het faillissement van Scheepswerf Boele. De stoomsleper werd overgedragen aan het toenmalige Maritiem Museum in Rotterdam, die de Pieter Boele vervolgens in bruikleen gaf aan de Stichting Dordt in Stoom met als doel de sleepboot te behouden als cultureel varend erfgoed.

Om 13.30 meert de Pieter Boele af aan het Koninginnehoofd en lopen we in een paar minuten naar het imposante gebouw van het World Port Center in Rotterdam. Met de lift gaan we naar de 31e verdieping met een geweldig uitzicht op Rotterdam.

Veiligheidsregio Rotterdam – Rijnmond (VRR) is een overheidsorganisatie die namens de 15 gemeenten in de regio taken uitvoert op het gebied van rampenbestrijding, crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, ambulancezorg en geneeskundige hulpverlening. Alle 15 burgemeesters vormen samen het algemeen bestuur. De voorzitter van VRR is de burgemeester van Rotterdam.
Nederland telt 25 veiligheidsregio’s. Het verzorgingsgebied van de VRR telt 1,2 miljoen inwoners, verspreid over 862 km².
Qua inwoneraantal is het de grootste veiligheidsregio van Nederland. Verder huisvest de regio één van de grootste havens ter wereld en de luchthaven Rotterdam – The Hague Airport. In het gebied zijn ook veel (Petro) chemische bedrijven gehuisvest. Via de complexe infrastructuur van snelwegen, tunnels, spoorwegen en pijpleidingen worden tal van gevaarlijke stoffen vervoerd.

Veiligheidsregio Rotterdam – Rijnmond bestaat uit de Ambulancezorg, Brandweer, Meldkamer 112, Risico- en Crisisbeheersing en een aantal ondersteunende afdelingen.
Met andere woorden: Veiligheidsregio Rotterdam – Rijnmond is het kloppende hart van de rampen- en crisisbeheersing in de regio.

Het programma van de VRR ziet er als volgt:
• Ontvangst met koffie/thee/fris
• Korte inleiding over het ontstaan van de VRR
• 15 minuten film over de VRR
• Vragen worden beantwoord door Drs. Maurice Lenferink MSc,  lid van de directie
• Info over brandveiligheid bij senioren thuis. Presentatie door Peter Schuurmans
• Bezoek aan de 112 alarmcentrale in het WPC-gebouw. Onder leiding van Piet Neleman

Toelichting: 10 leden van VO-ING mogen een bezoek brengen aan de alarmcentrale.
Meer mag en kan niet. Door de organisatoren zullen 10 personen worden aangewezen.


Het bezoek aan de alarmcentrale zal ongeveer 30 minuten in beslag nemen.
De overige leden van VO-ING lopen terug naar de Pieter Boele en schepen daar alvast in.
Na terugkomst van de AC bezoekers varen we onder het genot van een drankje terug naar de Fast Ferry in Ridderkerk.

Het tonen van een geldig legitimatiebewijs is verplicht bij het WPC.
De eigen bijdrage voor deze dag is € 35,00 per persoon.

De organisatoren van deze dag zijn:
Hans de Vries Mail: 57hde5vr@kpnmail.nl Mobiel 06-55714220 en Riet Beckers, Mobiel 06-51509570.
Dieetwensen graag bij het inschrijven vermelden.