Slider

Op 22 mei vertrok de 2e ¨lichting¨ leden naar de VW Fabrieken in Emden ( BRD ) De eerste excursie was binnen enkele uren volgeboekt en dat gold eveneens voor voor deze keer. Het weer was prachtig en via opstapplaatsen bij de PR in Drachten en de PR in Hoogkerk reed de bus richting Bad Nieuweschans. Het is de oostelijkst gelegen plaats van Nederland en tevens de noordelijkst gelegen grensplaats. Vanwege de vele historische gebouwen is het dorp in augustus 1974 aangewezen als beschermd dorpsgezicht. Tijdens de Tweede Wereldoorlog reden de treinen vanuit Kamp Westerbork onderweg naar vernietigingskampen langs Nieuweschans, waarbij de treinen tot Nieuweschans onder strenge supervisie van de nazi's bemand werden door Nederlands spoorwegpersoneel. De rest van de reis reed de trein met een Duitse bemanning. Inwoners van Nieuweschans vonden geregeld uit de trein gegooide briefjes met laatste groeten een familie, vrienden en bekenden.

In de jaren zeventig is men begonnen met de reconstructie van de vesting. In 1985 werd het kuuroord geopend nadat zout, mineraalrijk bronwater was ontdekt op 630 meter diepte. Dit kuurcentrum trok in 2016 ongeveer 210.000 bezoekers. Op 1 april 2009 werd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken de toevoeging ¨Bad "aan de naam goedgekeurd. Onderweg naar Emden werd in de bus de geschiedenis van VW gememoreerd.

Professor en auto-ingenieur: Ferdinand Porsche en de Joodse ingenieur Josef Ganz stonden aan de wieg van Volkswagen. Porsche had in 1922 vergeefs plannen voor een goedkope auto voorgesteld. Mercedes-Benz en Daimler zagen niets in Porsche's droom. Hij begon voor zichzelf en kreeg in 1934 van Adolf Hitler de opdracht een "Kraft durch Freude"-wagen te ontwerpen, een wagen voor het volk. Het programma van eisen voor deze auto was fors. De KdF-wagen moest een topsnelheid van 100 km/u kunnen halen; moest twee volwassenen en een kind kunnen vervoeren, of drie soldaten en een mitrailleur; moest een luchtgekoelde motor hebben, zodat hij 's winters buiten kon staan; mocht maximaal tussen de 6 en 7 liter benzine per 100 kilometer verbruiken; en mocht niet meer kosten dan 900 Reichsmark. Het aanbod van Hitler kwam net op tijd. Op 12 oktober 1936 stelde Porsche drie rijdende prototypes voor, die al de karakteristieke vorm van de latere Volkswagen Kever hadden. Iedere wagen legde in zeventig dagen een afstand af van 50.000 km, zonder dat al te grote reparaties nodig waren.

Hitler zocht vervolgens persoonlijk een geschikte locatie voor de fabriek. Omdat de enige twee beschikbare autofabrieken - die van Opel en van Ford - niet volledig Duits waren, gaf Hitler zijn "Arbeitsfront" opdracht bij Fallersleben, een fabriek te bouwen. Het Duitse volk zou door middel van een spaarsysteem het geld voor de productie bijeen brengen. Er zou een nieuwe stad verrijzen voor de arbeiders van de fabriek en hun gezinnen, Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben(kortweg KdF-stadt, na de Tweede Wereldoorlog Wolfsburg) genaamd, met een residentie voor Hitler, en een boulevard waar na afloop van de oorlog de overwinningsparade zou worden gehouden.
Tweede Wereldoorlog

De auto zou uiteindelijk rond de 1.400 Reichsmark kosten. Duitsers konden voor dit bedrag een bewijs kopen dat recht gaf op een Volkswagen, wanneer deze klaar zou zijn. In de enorme fabriek, de grootste autofabriek van Europa, moesten per jaar zo'n 800.000 wagens worden gefabriceerd. Op 26 mei 1938 legde Hitler de eerste steen voor de KdF-fabriek en in 1940 rolde de eerste wagen van de lopende band. Er werden slechts een paar honderd personenauto's gebouwd, vrijwel allemaal voor partijbonzen. Inmiddels was de Tweede Wereldoorlog uitgebroken en de nieuwe fabriek bouwde en werden er militaire versies van de Volkswagen Kever gebouwd.

Na de oorlog verloren ongeveer 340.000 Duitse spaarders hun aanspraak op een nieuwe auto. Doordat de na-oorlogse VW-fabriek feitelijk geen partij was, werd het moeilijk om hun spaargeld terug te krijgen. Na een aantal rechtszaken werden de spaarders pas in de jaren zestig en zeventig gecompenseerd. Gedupeerden konden 600 Duitse mark korting krijgen als zij een nieuwe VW kochten. Als zij dat niet wilden of konden, kregen zij 100 mark terug.
Na de Tweede Wereldoorlog

De fabriek bij kasteel Wolfsburg werd aan het eind van de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd en in april 1945 veroverd door het Amerikaanse leger. De stad werd omgedoopt tot Wolfsburg, en de KdF-fabriek werd overgedragen aan de Britse bezettingsautoriteiten. De fabriek werd bestemd voor de reparatie van legervoertuigen; de machines werden beschouwd als oorlogsbuit en zouden worden weggevoerd. Omdat het Britse leger een tekort aan voertuigen had werd echter besloten de productie weer op te starten. In september 1945 plaatste het Britse leger een order voor 20 duizend stuks, en in 1946 werden al duizend auto's per maand gebouwd, hoewel het dak van de fabriek nog steeds kapot was en het voor de productie benodigde staal tegen nieuwe auto's moest worden geruild. De fabriek werd aangeboden aan Amerikaanse, Britse en Franse autofabrikanten, maar niemand zag iets in het rare bolle autootje. Men begon onder de naam Wolfsburg Motor Works (naar een foute vertaling van Bayerische Motoren Werke); later werd het omgedoopt tot Volkswagen.In 1974 bracht Volkswagen de Golf op de markt. Anders dan de vorige modellen had deze een watergekoelde motor voorin. De Golf werd een blijvend succesnummer.Op 18 september 2015 maakte het Amerikaanse agentschap EPA bekend dat het had ontdekt dat Volkswagen op grote schaal knoeide met software in dieselauto’s. De software zou kunnen waarnemen wanneer er een emissietest werd uitgevoerd, om dan op dat moment naar een speciaal softwareprogramma over te schakelen waardoor het leek alsof de auto’s zuiniger en schoner waren. Zo’n 11 miljoen auto’s wereldwijd zijn uitgerust met deze software. Om eventuele boetes te kunnen betalen heeft de autofabrikant 6,5 miljard euro gereserveerd.

Volkswagen in Emden is de grootste industriële werkgever ten westen van Bremen en het noorden van het Ruhrgebied en heeft een totale oppervlakte van 4.100.000 vierkante meter, waarvan ongeveer 40 procent is bebouwd. Verder zijn er enorme parkeerplaatsen voor de verzending van de voertuigen.INn Emden worden de Volkswagen Golf, Passat en de nieuwe Arteongemaakt.

Wij werden ontvangen in de filmzaal en na kort welkomswoord werd een film vertoond over de totstandkoming van de fabiek in Emden. Voor deze locatie werd gekozen vanwege de ligging aan zee en spoor en de aanwezigheid van een groot arbeidspotentieel. Het fabricageproces maakte veel indruk. Honderden robots die met grote precisie de diverse componenten precies op de goede plek plaatsen gaven a.h.w. een ¨balletvoorstelling¨ van grote schoonheid. Opvallend was dat diverse types auto,s en ook nog in diverse kleuren in 1 produktielijn van de band rolden. De wandeling door de fabriek duurde ongeveer 2 uur . Helaas was fotograferen streng verboden.

Daarna vertrokken wij richting een groot sluizencomplex in de rivier Ems. Dit complex werd speciaal gebouwd om het mogelijk te maken dat de grote cruiseschepen die gebouwd worden de Meyer Werft in Papenburg ( vorig jaar bezocht met leden van VO-ING ) achteruit varend ( ! ) open zee kunnen bereiken om verder afgebouwd te worden in de Eemshaven in Groningen.

De excursie werd afgesloten in een sfeervol restaurant in een klein dorpje waarvan mij de naam ontschoten is. Wat ik wel heb onthouden is dat het eten heerlijk en de bediening uiterst vriendelijk was.

Ben Douwes

View the embedded image gallery online at:
https://www.vo-ing.nl/verslagen2#sigProIda685f0b08d

Op 22 mei 2019 werden deelnemers aan het uitstapje Arcen (provincie Limburg) hartelijk verwelkomd door Anton Cornelissen en Jan Thijssen van VO-ING Rayon Zuid.
Na ontvangst in het Koetshuis van de Kasteeltuinen voor koffie/thee met een Limburgse vlaai volgde een rondleiding door de prachtig aangelegde kasteeltuinen van Arcen. De wandeling voerde door een ware schoonheid van bloemen en planten in verschillende tuinen zoals het Rosarium, de Oosterse watertuin of de subtropische Casa Verde.

Na deze rondleiding werd een heerlijke lunch geserveerd in Brasserie Alt Arce met aspergesoep en een plate met asperges met ham en ei, krielaardappeltjes. Bij dit Limburgse witte goud werd een smaakvolle witte wijn geschonken.
Vanuit Brasserie Alt Arce was er gelegenheid voor een korte wandeling langs de Maas.

Het middagprogramma voerde ons naar Graanbranderij “De IJsvogel” in Arcen.
Hier werden wij rondgeleid door de distilleerderij in de authentieke Wymarsche watermolen uit 1677.
De boeiende rondleiding werd afgesloten met een proefborreltje waarbij iedereen enthousiast een toast uitbracht op deze bijzonder leuke dag georganiseerd door VO-ING Rayon Zuid.

AGIF ARCEN 22 5 2019

Voorafgaande aan het bezoek aan Dekker Chrysanten verzamelde zich tussen 11.30 en 12.00 uur vijftig deelnemers voor het lunchbuffet in Café ‘t Springend Paard’ te Hensbroek. In een gezellige en sfeervolle zaal stond een goed gevuld en bijzonder smakelijk lunchbuffet klaar. Nadat iedereen meer dan voldaan was werd het tijd om op excursie te gaan. Tegen 13.15 uur vertrok men met een pakket informatie over West-Friesland en uitgezette bollenroutes naar de auto richting Dekker Chrysanten aan de Julianaweg. Hier werden wij ontvangen door twee medewerkers die ons die middag een rondleiding zouden geven. Er werd begonnen met een introductiefilm over de Firma Dekker, waarin men vertelde dat men ook vestigingen had in Tanzania, Colombia en Zuid-Afrika. De Chrysant is van oorsprong een bloem afkomstig uit China. Na de introductie kon men vragen stellen en die waren er genoeg. Daarna werd de groep in tweeën gedeeld.
De ene groep begon bij de uitleg van het bedrijf, de kas met Chrysanten vooronderzoek en het kweken van nieuwe soorten met proefveldjes voor vermeerdering en veredeling. Daarnaast kregen we uitleg over de ongediertebestrijding. En daar komt met elkaar nog heel wat voor kijken voor er een bloem in de vaas staat.
Een deel van het kassencomplex was vol gezet met witte chrysanten, met te oogsten bloemen voor de veiling. Via een ondergronds transport systeem gingen de bosjes chrysanten op de lopende band naar de inpakafdeling om daar half automatisch op drie gewicht soorten in grote dozen te worden verpakt.

De andere groep begon aan de overkant van de weg. Daar ligt een complex met een heel andere verwerking van de Chrysanten. Namelijk waar men het uit Tanzania afkomstige stekmateriaal verwerkt en het transportgebeuren. Het stekmateriaal wordt in speciale containers drie keer per week met de KLM ingevlogen op Schiphol.
In de vestiging in Tanzania worden door vrouwen kleine stekjes uit Chrysantenplanten geplukt en in speciale houders gedaan. Deze passen dan weer in een speciale dozen die worden gecodeerd van de hoeveelheid stekjes, soms wel 3700 tot 4500 stuks, de soortnaam, plukdatum, transport en vluchtnummer e.d.

In Hensbroek komen de transporten eerst in de koelafdeling waar de temperatuur zo’n 3 graden is. Hier worden de stickers door een robot gelezen waarna ze naar de verwerkingsafdeling gaan. Een speciale gerobotiseerde machine zet de stekjes per vier tegelijk in aparte aardekluitjes. Door een andere groep medewerkers worden al deze ingezette stekjes gecontroleerd en zo nodig vervangen of aangevuld.
De stekjes worden in zo’n 12 dagen verder opgekweekt en daarna klaargemaakt voor transport naar chrysantenkwekerijen in heel Nederland.
Na 16.00 uur waren we allemaal weer terug in de ontvangstruimte waar we afscheid hebben genomen van onze begeleiders met een gevulde envelop voor de medewerkerspot en een heerlijke doos bonbons voor de begeleiders zelf.
Al met al een heel educatieve en geslaagde VO-INGseniorenmiddag.

Greet en André Hoffman werkgroep VO-ING

Tekst: Greet en André Hoffman
Fotografie van Greet Hoffman en Rob Mooij

View the embedded image gallery online at:
https://www.vo-ing.nl/verslagen2#sigProId7318a4bc3e

Activiteitenwerkgroep Noord- en Midden West.

Op 8 mei 2019 stond een fietstocht langs de Grebbelinie gepland. De weersvoorspelling was bijzonder slecht: de hele dag regen. Toch stonden er 22 leden op het verzameladres paraat. Regenpakken in de aanslag: we zijn niet van suiker en we gaan ! Wat een bikkels !!

De eerste 16 kilometers langs het Vallei Kanaal, via Scherpenzeel en Renswoude naar het Bezoekerscentrum van de Grebbelinie hebben we het droog gehouden. Daar stond de gids klaar voor een rondleiding over één van de forten die deze waterlinie rijk is. Hij vertelde boeiend over deze waterlinie die loopt van de voet van de Grebbeberg tot aan het Randmeer bij Spakenburg. Deze oude waterlinie die in de tijd van de 80-jarige oorlog is bedacht en aangelegd, is diverse keren ingezet ter verdediging van ons land tegen de vijand. Voor het laatst tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hier is toen hevig gevochten. Zoals wij weten, konden de Nederlandse troepen helaas geen stand houden.
Tijdens de rondleiding begon het al de miezeren en stak er een stevige wind op. Tijdens de lunch was het behoorlijk nat, maar wij zaten lekker binnen met een kopje soep en broodjes. Bij het bezoekerscentrum hadden we een auto staan voor diegenen die na de lunch niet verder wilden fietsen. Niemand heeft er gebruik van gemaakt. We hebben de bui afgewacht en zijn weer op de fiets gestapt. Om de weergoden niet al te zeer op de proef te stellen hebben we de route ingekort naar zo’n 32 kilometer. Al met al heerlijk gefietst, een interessante rondleiding gehad en met die regen viel het dus erg mee.

View the embedded image gallery online at:
https://www.vo-ing.nl/verslagen2#sigProId652b725bde

Activiteitenwerkgroep Noord- en Midden West.

Op 17 april 2019 hebben wij met 22 leden een afwisselende wandeling van zo’n 14 kilometer gemaakt in de buurt van Lunteren. Bij het beginpunt, Restaurant De Goudsberg, hebben we eerst een kopje koffie gedronken. Vandaaruit zijn we naar het middelpunt van Nederland gewandeld. Volgens de Lunteranen ligt dit punt midden op de Goudsberg. Niet iedereen is het daar overigens mee eens.
We vervolgden onze wandeling via het Lunterse Buurtbos naar het Wekeromse Zand. Op deze route kom je langs de zogenaamde Celtic Fields. Dit is een prehistorisch akkerbouwsysteem, waarbij landbouwgrond werd bewerkt in handzame percelen van circa 40 bij 40 meter. Het Geldersch Landschap reconstrueerde daar een ijzertijdboerderij met voorraadschuur en een akker in de vorm van een Celtic Field.

In het Wekeromse Zand bevindt zich een actief stuifzand van ruim 100 hectare. Daar zijn we met z’n allen doorheen geploeterd. Echt zwaar door het mulle zand en dan ook nog heuvelachtig! De rest van de wandeling ging over glooiend terrein met uitgestrekte heidevelden. Via een mooi bosgebied kwamen we bij ons lunchadres, De Lunterse Boer. Daar stonden een kopje soep en heerlijke broodjes voor ons klaar. Lekker even een uurtje uitrusten.

Terug naar het beginpunt hebben sommigen de Muur van Mussert nog bekeken. Rond de Tweede Wereldoorlog vonden bijeenkomsten van de NSB op en rondom de Goudsberg plaats, een zwarte pagina in de geschiedenis van dit gebied. De muur is een restant van een openlucht arena waar in die tijd bijeenkomsten van de NSB werden gehouden. Rondom de restanten van deze vervallen muur is nu een camping. De eigenaar wilde de muur afbreken, maar heeft daar geen toestemming voor gekregen. Het is nu een Rijksmonument dat een gedenkbestemming gaat krijgen.

De wandeling werd afgesloten met een drankje in Restaurant De Goudsberg. Een heerlijke wandeling onder ideale weersomstandigheden: droog en niet te warm.

View the embedded image gallery online at:
https://www.vo-ing.nl/verslagen2#sigProId140b49827b

­